6. Desember – Når alt føles tungt og man står ovenfor umulige dilemma

Ingen mennesker klarer å ha det bra absolutt hele tiden. Selv om jeg er positivt innstilt mesteparten av tiden, er det slik for meg også. Det er en del av livet og kjenne på både glede og fortvilelse. Noen dager går man i motbakke og absolutt alt føles tungt. I går var en slik dag for meg.

 

Jeg sov til klokken var over 12. Jeg hadde nok litt søvn og ta igjen. I tillegg blir jeg veldig trøtt av både fasting, cellegift og kvalmestillende medisiner. Dagen før hadde jeg begynt å spise igjen. Heldigvis gikk det fint denne gangen, uten de store problemene. Men jeg fikk et skikkelig støkk i magen og jeg kjente at hjertet mitt gråt, da jeg forsiktig listet meg opp på vekten på badet. Tallet 45,6 kg lyste imot meg. Tålte kroppen min fasting såpass dårlig nå? 2 kg vektnedgang på 3 døgn! 5 kg vekttap på få uker. Dette var ikke bra.

Jeg følte meg i ganske kjip form, men hadde en time til ny (alternativ/komplementær) behandler, så jeg måtte gjøre meg klar til å dra ut av huset. Jeg rakk ikke frokost, så jeg røsket med meg noen nøtter og frukt. Timen med behandleren gikk bra. Men han gav meg streng beskjed: Du MÅ opp i vekt! Stor vektnedgang er forbundet med mye dårligere prognose!

 

Det var de samme ordene jeg hadde hørt på kontoret til ernæringsfysiologen på Kreftavdelingen noen måneder tidligere. Stort vekttap = dårligere prognose.

Jeg kjente fortvilelsen strømme gjennom kroppen. Siden tilbakefallet i august i fjor hadde jeg nå tapt 22 kg. Det er faktisk 33 % vektnedgang på litt over ett år.

Jeg har i grunnen ikke vært veldig bekymret før nå. Jeg har tenkt at vekttapet er en naturlig konsekvens av mitt endrede kosthold. Men nå har jeg blitt litt usikker. Jeg spiser jo som før, men vekten går gradvis nedover likevel. Er det kreften som spiser meg opp?

Min familie, mine venner, ernæringsfysiolog og nå denne behandleren har uttrykket bekymring for min ernæringsstatus. Så nå bekymrer meg litt jeg også. Det har plutselig gått litt opp for meg hvor skrapet jeg ser ut. Når jeg ser meg selv i speilet uten klær, ser jeg en fremmed. En skallet fremmed, med lite muskler og slapp hud. Jeg er inni der et sted. Men dette skallet er uvant. Jeg ser at jeg har lite igjen å tære på. Og jeg går kontinuerlig på cellegift. Fy faen så mye denne kroppen må tåle. Og det som bekymrer meg er at jeg ikke aner hvor mye mer kroppen faktisk kan tåle. Hvor langt kan egentlig strikken tøyes før den ryker? Det føles som om veldig mye står på spill nå. Kan en i utgangspunktet uskyldig infeksjon velte hele lasset nå? Hvor mye har de vitale organene mine å gå på egentlig? Er det nesten ingenting som skal til for å sette ting ut av balanse og kaste meg rett ut på dødens motorvei, strake «E6» mot graven?

 

Det er ikke det at jeg har dårlig matlyst eller ikke spiser mat. Jeg går heller ikke rundt og er sulten. Jeg spiser mye, men det er opplagt at jeg likevel spiser for lite. Problemet er at jeg er vanvittig forvirret rundt hva jeg faktisk bør eller kan tillate meg å spise. Etter at jeg ble syk igjen har jeg blitt veldig bevisst på kostholdet. Jeg har fått kontakt med flere som har overlevd uhelbredelige kreftdiagnoser. Og jeg har lest om langt flere. En av flere fellesnevnerne for de fleste av dem er stor endring i kosthold.

 

Jeg har i løpet av min tid med uhelbredelig kreft, kjent hvordan ulike matvarer trigger smerter og symptomer fra kreften. I hvertfall føles det slik. Når jeg spiser øker smertene. Og i det siste øker også et ubehag jeg tidvis kjenner i luftveiene. Noen matvarer trigger mer en andre. Er det bare tilfeldigheter? Eller er visse matvarer direkte fôring til kreftcellene? Når man i tillegg vet at kreftceller kun bruker glukose som energi, virker det for meg logisk å tenke at man kan bremse kreftens raske vekst med å ikke gi den glukose «servert på et sølvfat». Kroppen må ha glukose, alle kroppens celler må det. Og kroppen omdanner faktisk alt man spiser til glukose. Og er det ikke nok glukose i blodet, vel da starter kroppen å bryte ned muskelmasse, for å frigjøre glukose. Så kreften får jo tak i det den trenger uansett. Men jeg tenker som så at hele den prosessen er mer krevende og tar lenger tid, og at kreften derfor vokser langsommere, enn dersom jeg spiser karbohydratrik mat som gir rask blodsukkerstigning?

 

De fleste funksjonelle leger, holistiske leger og alternative behandlere er av den samme oppfatningen som meg. Men myndighetene og det offentlige helsevesenet vårt er ikke enig. De står på sin side og hevder at ingen studier har vist sammenheng mellom sukker/raske karbohydrater og kreft.

 

Ingen av kreftlegene jeg snakker med ser ut til å bry seg nevneverdig om mitt vekttap. Hver gang jeg tar opp at dette med kosthold er vanskelig for meg, får jeg bare beskjed om det samme; Spis akkurat det du vil. Men så lett er det faktisk ikke. For meg kjennes det som at det går på psyken løs dette her og det er nesten til å få spisevegring av.

 

Tidlig i høst ba jeg altså om å bli henvist til ernæringsfysiolog. Det var det dessverre ikke mye hjelp i. Rådene som gis er stikk imotsatt av hva jeg hører fra mennesker som har overlevd uhelbredelig kreft. Jeg fikk noen få råd som jeg allerede praktiserte, som f.eks. å spise nøtter, oljer og avokado. Og utenom det fikk jeg en brosjyre med ernæringstips for kreftpasienter. Der stod det side opp og side ned med matvaregrupper jeg mer eller mindre har kuttet ut. I tillegg var det listet opp vafler, muffins, iskrem og kaker, samt oppskrifter på smoothies hvor man skulle tilsette flere spiseskjeer med sukker. Jeg greier faktisk ikke å følge de rådene. Næringsdrikker ble jeg anbefalt. Men det er ikke lett å finne noen som er lavkarbo og uten melk.

 

Denne kreftreisen er en kamp på alle områder, også når det gjelder ernæring. Det er så utrolig vanskelig å vite hva som er riktig for MEG! Hvem skal jeg høre på? Og hva sier magefølelsen min? Jeg aner virkelig ikke. Jeg er så forvirret og drittlei hele greien at jeg ikke klarer å uttrykke det skikkelig en gang. Det er en matvare- og diettjungel og jeg holder virkelig på å gal!

 

Personer i helsevesenet står på sitt. Men de er jo også alle av den oppfatningen at jeg ikke kan bli frisk. Så hvorfor skal jeg høre på dem da? Er det ikke bedre å høre på kostråd fra folk som selv har sett døden i hvitøyet og overlevd mot alle odds? Problemet er at det er så mange råd, også fra den kanten. Og at rådene er motstridende.

 

Noen roper at man skal spise plantebasert, altså vegansk kost (ingen animalske produkter som kjøtt, fisk, egg og meieri). Noen sverger til «steinalderkost». Utallige mennesker anbefaler Keto-dietten (basisk mat). Så hører man om Budwigdietten! Og LCHF (lav karbo, høy fett) og LCHF, men uten melkeprodukter. Og hva med Low FODMAP-dietten? Den er jo for dem med irritabel tarm, slik som meg. Jeg har blitt anbefalt å redusere  raske karbohydrater, meieriprodukter og egg så mye som mulig. 

For et par måneder siden fikk jeg tips om at jeg burde holde meg unna oksalater. OKSALATER? Hva i huleste er DET for noe da? Mr. Google kunne fortelle meg at oksalater finnes i massevis av frukt, grønt og bær, ja omtrent i alt jeg spiser. Nylig tok jeg en test hos en privat behandler. Jeg fikk vite om mangler og matvarer kroppen min ikke liker. Jeg fikk beskjed om å ta tilskudd av ulike ting (ikke som denne personen selger altså), bl.a. av aminosyren Glutamin. Noen dager senere fikk jeg tilfeldigvis tilsendt en artikkel av en bekjent. Artikkelen handlet om at kreftceller er svært avhengig av aminosyren Glutamin. Er det rart at man blir fullstendig tussete? Alle disse motstridende rådene kan virkelig ta knekken på enhver!

 

I går gikk jeg altså ned for telling. Det er en desperat kamp om å ikke gå mer ned i vekt, samtidig som jeg er livredd for å spise noe feil, som speeder opp kreften eller gir den noen fortrinn. Jo mer energi kreftcellene får, jo raskere kan den vokse og jo flere mutasjoner kan den lage, slik at den sprer seg og blir vanskeligere å behandle.

 

Selv om jeg føler at jeg tenker minimalt på det, tror jeg nok kanskje at jeg i tillegg er redd for hva CT vil vise nå i desember. Jeg skal ta CT på mandag og få vite svaret 16. desember. Jeg ber til høyere makter og prøver å visualisere at jeg får gode nyheter. Men samtidig ligger det en frykt å dupper i vannskorpen, frykt for at jeg skal få vite noe som spolerer hele julen. I går føltes alt mørkt. Som om slaget er tapt uansett hva jeg foretar meg. Jeg er ikke like frynsete i kantene i dag, selv om jeg er like forvirret.

 

Jeg kan ikke få sagt nok hvor heldige friske folk er, som kan kose seg med god mat og godteri, uten å føle at dere slår en spiker eller to i kisten. For det er virkelig slik det føles for meg.

Julehøytiden er den aller verste tiden å ha et strengt kosthold. Ingen vanlig nissestrømpe på meg i år heller? Spør meg hvor gjerne jeg vil sette tennene i både kakemenn, pepperkaker, sjokolade, karameller og julemarsipan da! For å ikke snakke om boller, kaker og candyking!

Eller spør om jeg lengter etter å spise en skive, et rundstykke eller et pizzastykke uten å lure på om jeg er en plass nærmere døren på dødens venterom.

I dag spiste familien pizza til middag. Det gjorde jeg også. Med økte smerter og ubehag i luftveier etterpå. Det var vanskelig å ikke bli sørgmodig, der jeg et par timer senere pakket dynene rundt barna, mens jeg undret på om de ville klandre meg dersom jeg dør. Jeg vet ihvertfall at det er vanskelig å ikke klandre seg selv. 

 

Men akkurat nå handler det om å ikke gå mer ned i vekt. Det føles som om jeg må velge mellom pest eller kolera. Å, som jeg skulle ønske at jeg hadde en fasit på fremtiden! Hvis jeg visste at noe kunne garantere meg livet, hadde jeg ikke nølt med å gjøre det.

 

Mye av det jeg har lært dette året handler om hvor stor betydning våre tanker og følelser har for helsen vår. Jeg tror faktisk at tankene og følelsene vi har omkring våre valg kan være vel så viktig, om ikke noen ganger viktigere, enn de valgene vi tar. Uansett hva du gjør, sørg for å like det du gjør. Vær fornøyd med valgene dine og få bedre helse. Men er det så enkelt?

Jeg tror iallefall at dårlig samvittighet og negative følelser om mat man velger å spise kan være mer skadelig enn matvaren i seg selv. Således tror jeg at symptomer etter inntak av matvarer kan handle om erfaring eller forventning. At det nesten blir psykisk og en slags selvoppfyllende profeti.

Men det er jammen ikke lett å sette en stor strek over tankene om at den og den matvaren ikke er bra for meg. Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal løse dette. Jeg tenker å se om det følelsesmessig kan løses med eteriske oljer og meditasjon. Og hvis det ikke hjelper, så kanskje jeg trenger profesjonell hjelp?

 

Rampenissen har vært her både i går og i dag. I dag fikk guttene pynte med eget minijuletre og lys på rommet sitt. Kjempestas!

 

 

Jeg kjenner at jeg har lite å gi nå. Så det blir ikke mer skriverier om hverken rampenisse, julesang eller film i dette innlegget.

 

Men én ting hopper jeg aldri over. Og det er takknemligheten. Glemmer jeg den, faller jeg rett ned i depresjonens avgrunn, tror jeg. Så i dag vil jeg si at jeg er takknemlig for disse tre tingene:

  • at magen fungerer noenlunde bra
  • at jeg er ikke er syk og må være innlagt på sykehus
  • at jeg har god matlyst

 

God helg, alle sammen (og kjenn gjerne på litt ekstra takknemlig for fredagskosen din i dag🙏🏼😉)

 

#kreftkamp #ernæringogkreft #uhelbredeligkreft #brystkreft

16 kommentarer
    1. Veldig sterk lesing kjære Rebecca 😢
      Utrolig hvor godt du setter ord på alt- jeg beundrer deg veldig mye. Men det gjør vondt å lese om hvordan du har det. Er du veganer nå? Så en dokumentar på Netflix – The game changer- om dette med bare å spise vegansk. Det var interessant. Har du sett det?
      Masse klemmer til deg😘😘😘😘tenker mye på deg. Du er min store helt🙏🥰❤️

      1. Kjære Rebecca. Jeg blir så lei meg på dine vegne. Forstår at det er mange umulige valg du må ta med tanke på kostholdet. Som det allerede er skrevet tror jeg det aller viktigste for deg nå er å komme opp i vekt, uansett hvor “feil” det måtte føles med tanke på at du da må trosse din strenge diett. Ønsker deg masse lykke til uansett hva du velger. Jeg heier på deg og beundrer deg. Du inspirerer MANGE og er utrolig flink til å sette ord på ting. God klem fra fast følger ❤

    2. Jeg føler inderlig mye med deg Rebecca!! Hjertet mitt brister når jeg kjenner på din frustrasjon. Som du vet har jeg alltid slitt med atopisk eksem og vært uendelig frustrert over legenes holdning til kosthold og dets innvirkning på helsen… ikke bare for min egen del men også når min min var kreftsyk.

      D er så tydelig og opplagt for meg å se at mat har en stooor innvirkning! Jeg blir deppa, frustrert og bitter over at helsevesenet ikke har mer kunnskap om dette… men for din del er d ikke snakk om litt slitsom eksem… men ett viktig redskap for å styrke immunforsvaret og for å tilrettelegge for at annen medisin faktisk skal kunne gjøre en forskjell og gjøre deg frisk 😔

      Slik som vekten din er nå så høres det ut som om du må prioritere å få vektøkning og legge til sides noe av din strenge diett. Med så lav vekt vil musklene dine svinne henn og immunforsvaret blir også preget… men jeg forstår inderlig ditt dilemma! D er en jungel å manuvrere i 😥

      Man tror man finner en løsning og så dukker d opp motstridende forskning… jeg skulle så inderlig ønske jeg kunne gi deg råd… Du vet jeg hadde flere bøker om mat som vi brukte når min mor var syk. Fokus på grønnsaker var viktig og minimerer sukker og raske karbohydrater… men som du sier, psyken er minst like viktig. Du får gi meg en lyd om du vil låne de bøkene, men jeg regner med at du har mer oppdatert info selv. Dette var i 2011.

      Sender deg varme tanker og ber hver dag til høyere makter om att ett mirakel skal komme din vei!!! 💫 Jeg kan ikke forestille meg noen som fortjener d mer enn du 😔❤️

      1. Kjære Rebecca. Jeg blir så lei meg på dine vegne. Forstår at det er mange umulige valg du må ta med tanke på kostholdet. Som det allerede er skrevet tror jeg det aller viktigste for deg nå er å komme opp i vekt, uansett hvor “feil” det måtte føles med tanke på at du da må trosse din strenge diett. Ønsker deg masse lykke til uansett hva du velger. Jeg heier på deg og beundrer deg. Du inspirerer MANGE og er utrolig flink til å sette ord på ting. God klem fra fast følger ❤

    3. Ikke lett dette! Tror det er viktig å spise noe magen/ tarmen din tåler. Det hjelper lite å spise hvis tarmen er i ulage og kanskje ikke suger opp næringen? Spis enkelt og prøv deg fram? (Det er ikke alle som tåler alt av grønnsaker heller) Spis mat som hjelper de gode tarmbakteriene. Legen Berit Nordstrand kan kanskje være til inspirasjon? Hun anbefaler et glass vann blandet med ei lita teskje med eplesidereddik før frokost ( mater de gode tarmbakteriene) Stress ned og sov nok! Bygg deg opp igjen. Og søk hjelp. Hilsen Anna

    4. ❤️❤️❤️ 😰😥 Så fortvilende situasjon Rebecca. Sterk lesning ❤️❤️❤️ Du er så reflektert, du MÅ bare opp i vekt. Tenker på deg hele tiden og sender gode klemmer ❤️❤️❤️ fra mamma og Rune😘✨

    5. Kjære Rebecca. Jeg blir så lei meg på dine vegne. Forstår at det er mange umulige valg du må ta med tanke på kostholdet. Som det allerede er skrevet tror jeg det aller viktigste for deg nå er å komme opp i vekt, uansett hvor “feil” det måtte føles med tanke på at du da må trosse din strenge diett. Ønsker deg masse lykke til uansett hva du velger. Jeg heier på deg og beundrer deg. Du inspirerer MANGE og er utrolig flink til å sette ord på ting. God klem fra fast følger ❤

    6. Ønsker deg alt det beste, Rebecca💜 du er reflektert og sterk. I alle disse dilemmaene er det kun du som kjenner din kropp best, stol på deg selv og fortsett med å være fornøyd med valgene dine💞 med den beste samvittighet.

    7. Du🙌🏻❤️!! Verdens mest reflekterte og sterkeste dame uten tvil! Og du skriver magisk! Selv om det du skriver er tungt og trist denne gangen…
      Det må være som du skriver frustrerende at det finnes så mange råd og helt motstridende…
      kroppens vitale organer trenger påfyll, selv om det er av samme slaget som kreften «liker»…
      Skulle ønske at det var en fasit, men det har vi dessverre ikke…
      og det er heller ikke sikkert at det var kosten som fikk de uhelbredelige kreftsyke friske heller…

      Sender deg ALLE mine juleklemmer og tanker til deg❤️!

      Så glad for at du ikke gir opp og kjemper på – verden trenger DEG ❤️!

    8. Kjære Rebecca, du er så flink å skrive, takk for at du deler🥰 Kjenner meg så utrolig godt igjen i det du beskriver rundt ernæring og råd eller mangel på råd fra helsevesenet! Frustrerende at det ikke kan være mer samkjørte råd rundt ernæring så man slipper leite i jungelen av informasjon selv! Men det virker tross alt at du har klart sette deg inn i mye og jeg er helt enig med deg i teorien om å kutte raske karbohydrater selv om det er ekstremt vanskelig! Prøver selv å spise mer mat som motvirker betennelse tilstander i kroppen i tillegg. Ønsker deg og din fine familie en riktig god Jul🤗❄️⛄️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg