Lykke med en skyggefull bakside…

Har du noen gang lurt hva folk som blir rammet av kreft føler og tenker i kjølvannet av diagnosen? Jeg kan ikke si noe om hvordan det har føltes for andre å bli rammet av kreft. Jeg kan heller ikke si hvordan det ville vært for deg. Vi er alle forskjellige. Og man vet faktisk ikke hvordan man reagerer før man står i situasjonen. Det jeg kan si noe om, er hvordan det føltes for meg.

 

Når man ser eller hører om ting som rammer andre, er det lett å tenke at man selv aldri ville taklet å stå i en lignende krise. Slik tenkte ihvertfall jeg før krisen rammet meg. Kreft har alltid stått frem som en av de skumleste sykdommene jeg vet om. Og som sykepleier har jeg gjennom studier og yrkesliv lest om og observert sykdommer som faktisk er langt skumlere enn kreft. Sykdommer som invalidiserer og langsomt tar livet av den som er rammet. Eller mer akutte lidelser som etterlater store varige fysiske mén. Likevel var det kreft jeg fryktet mest.

 

I dag overlever ca. 70 % av alle som rammes av en kreftdiagnose. Noen krefttyper har høyere overlevelse enn andre. Brystkreft f.eks. har 90 % overlevelse 5 år etter diagnose. Likevel frykter mange kreft. Meg selv inkludert. Jeg tror at grunnen til dette er at kreft rammer så mange. De aller fleste voksne mennesker kjenner noen som har eller har hatt kreft. Og mange kjenner noen som har dødd av sykdommen. Selv kjenner jeg flere. At man assosierer kreft med død, er kanskje en annen årsak til at mange frykter kreft. Kanskje er det slik at man husker best eller hører oftest om de tilfellene som hadde dødelig utfall? Det er nok lett å glemme alle dem som kom seg gjennom kreft med livet i behold. Hvis du i det hele tatt får høre om dem da. Ikke alle er like åpne om sin sykdom. Og kreftoverlevere går stort sett ikke rundt med noen merkelapp som viser at de klarte seg.

 

Sommeren 2016 ble jeg jo selv rammet av krise, i form av brystkreft. Det var ikke noe jeg kunne gjøre for å endre på det. Jeg måtte jo bare takle det. Jeg har ofte fått høre at jeg har vært sterk. Kanskje har jeg det. Jeg vet ikke. Det føles ofte ikke slik. Jeg kan ihvertfall love deg at jeg ikke har vært sterk hele tiden. Tvert imot. Jeg har hatt mine mørke stunder. Jeg har følt meg trist, redd, svak, skyldig og hatt dårlig samvittighet. Det vil jeg skrive om i dette innlegget, som sannsynligvis er mitt mest personlige hittil. Utleverende? Skummelt? Definitivt ja. Men det får så være. Det hører jo med til historien. Man kan ikke bare vise sine sterke sider. Alle har sine svake sider. Jeg også.

 

Før kreft – lykke med en skyggefull bakside

Livet mitt før 14. Juni 2016 (dagen jeg fant kulen i brystet) var veldig bra. Jeg var riktignok sliten. Men vis meg hvilken småbarnsmamma som aldri er sliten. Finnes hun? 

Livet mitt var veldig bra. Jeg visste det. Og jeg satt stor pris på det. Jeg følte meg veldig heldig. Jeg hadde alt jeg kunne ønske meg. Sett bort ifra en periode i 2012, som var tung, utfordrende og dessverre medførte sykemelding, og noen ufarlige helseplager, så følte jeg at det meste i livet hadde gått min vei. 

Jeg hadde en vidunderlig god mamma, mange nære venninner, en god utdannelse og en jobb jeg var veldig glad i. Jeg hadde reist mye og jeg hadde funnet kjærligheten. Sammen drømte vi om langturseilas. Vi tok seilkurs, kjøpte oss seilbåt og dro på seilferier. I 2014 hadde vi et drømmebryllup og en fantastisk bryllupsreise til Maldivene. 

For å gi den friske meg (før kreft) et ansikt, har jeg laget noen videosnutter. En annen grunn til at jeg laget dem er at jeg personlig liker veldig godt slike videosnutter med stemningsfull musikk. I tillegg synes jeg at de gode minnene våre gjør seg bedre i korte videosnutter enn i overfylte mapper på datamaskinen. Heldigvis finnes det nå apper som lager slike videoer for deg. Alt man trenger å gjøre er å velge bilder, musikk, varighet og et tema. Resultatet blir ikke perfekt, men det er bra nok:-)

 

SEILDRØMMEN:

video:Seildrøm

C23547D6-3C44-4EE2-A2A9-E105DC3A57A3

(Musikk: Somewhere over the rainbow – Israel Kamakawiwo’ole)

 

BRYLLUPET VÅRT:

video:Bryllupet vårt

96269FFE-16C3-4AE7-B9CA-49518FD05322

(Foto: Christine Wendelborg   Musikk: I’m gonna be (500 miles) – Sleeping at last)

 

BRYLLUPSREISEN:

 
 
video:BRYLLUPSREISEN

2FA27A2B-07D8-432B-8242-705A14B1019B

(Musikk: You’re so cool – Various artists – True Romance soundtrack)

 

Etter bryllupsreisen ble jeg raskt gravid. Når det kom til tvillingsvangerskap hadde jeg litt å slekte på, da både min mormor og farmor hadde fått toeggede tvillinger, nemlig min mor og min far. Jeg hadde alltid tenkt at det måtte være fantastisk å få tvillinger. Til tross for forferdelig svangerskapsform, var gleden derfor stor da det i uke 7 viste seg at vi skulle bli tvillingforeldre.     

 

Skrekkblandet fryd på ultralyd i uke 7. Det synes ikke på bildet, men jeg skalv som et aspeløv.

 

Formen i svangerskapet var som sagt dårlig den første tiden og det ble tidlig fysisk tungt. Men ut ifra et medisinsk perspektiv gikk alt som «på skinner.» Tvillingsvangerskap er et risikosvangerskap, og en av risikoene er prematur fødsel. Mitt svangerskap forløp helt etter normen og guttene var sunne og friske da de kom, bare 3 uker før termin. 

31 uker på vei. Jeg fikk gå poppeklar i 6 uker til?

 

5 dager før de ble født. Sprekkeferdig!

 

Endelig kom de, i uke 37! Lykkelig og sliten nybakt tobarnsmamma på barselavdelingen.

 

Barseltiden føltes innimellom som om den skulle ta knekken på oss. Det ble lite søvn på de voksne i familien og ingen av oss husker helt hvordan vi kom oss gjennom det.

 

 

 

 

 

 

Det å gå fra tosomhet til å være en familie på 4 er jo en omveltning for de fleste. Likevel snakket vi ofte om hvor heldige vi var. Guttene var friske, de sov godt og de var stort sett blide og fornøyde. Det er ingen selvfølge. Dette visste vi. 

 

Men følelsen av lykke hadde en bakside. Sakte men sikkert vokste en frykt for å miste det jeg hadde. Jeg fikk etterhvert også dårlig samvittighet for å ha det så bra. Tidligere hadde jeg ved et par anledninger fått kommentarer av bekjente, som lød noe slikt som «du får jo alt du ønsker deg du!»

Det var nok ikke vondt ment, men det underbygget følelsen jeg allerede hadde av at jeg var FOR heldig. Noe galt kom til å skje, fryktet jeg. Det jeg fryktet aller mest var at ulykker eller kreft skulle ramme familien eller andre jeg var glad i. 

 

Våren 2016, da guttene var 1 år, bekymret jeg meg ganske ofte. Gleden over alt jeg hadde kom stadig oftere i skyggen av redselen for å miste det. Om dette var et resultat av at jeg var sliten og for mye i mitt eget selskap (permisjon) eller om det var en form for intuisjon, at kroppen min prøvde å fortelle meg at noe faktisk var galt, det vet jeg ikke. Det får jeg aldri vite. Men i dag vet jeg noe som er av betydning, og det forteller jeg om lenger nede i innlegget.

 

 

Etter kreft – venting og bekymring

Livet mitt etter 21. juni 2016 (diagnosen) var både godt og vondt. Mange av de gode stundene er omtalt i mitt forrige innlegg. Nå vil jeg fortelle om det som var tøft og vanskelig for meg i tiden rett etter diagnosen og operasjonen.

Først og fremst var ventetiden på prøvesvar tung. Hva skulle skje med meg nå? Det var gode odds for at jeg skulle få leve. Men tenk om det var feil? Kunne det hende at jeg skulle dø? Tenk om jeg var en av de uheldige!?

Dersom kreften hadde spredd seg ville jeg ikke kunne bli frisk, men kun bli tilbudt livsforlengende behandling. 

Hva da med barna? Skulle de måtte vokse opp uten mammaen sin? Skulle jeg gå glipp av deres oppvekst, alle de små og store begivenheter? Skulle jeg aldri få bli ordentlig kjent med dem, se dem og høre stemmene deres som store barn og voksne? Skulle min mann bli enkemann etter få års ekteskap? Skulle min mor miste sitt eneste barn? 

Skulle mine kjære måtte ta farvel med en skallet, blek og ugjenkjennelig versjon av meg? 

 

Bare 8 måneder før jeg selv ble syk, døde tanten min av kreft med spredning (ikke brystkreft). Jeg tok farvel med henne på dødsleiet noen få timer før hun sovnet inn. Etter hennes død var jeg og resten av familien på syning. Noe så forferdelig! Det var tanten min som lå der. Men samtidig ikke. Det som lå der var bare et fremmed skall, utrolig fjernt fra den hun engang var. Før kreften. Før døden.

 

Bildene jeg hadde i hodet og tanken på om jeg skulle lide samme skjebne som tanten min, var nesten ikke til å holde ut. Jeg gjorde best i å ikke tenke på det. Men det var ikke alltid så lett, spesielt ikke på kveldene da jeg skulle sove.

 

I tillegg til redsel for selve kreften, ventet jeg også på svar på om jeg hadde en av disse kjente genfeilene (BRCA1 / BRCA2) som disponerer for brystkreft og eggstokkreft. Dersom jeg hadde det måtte jeg ta stilling til om jeg preventivt skulle fjerne bryster og eggstokker. I tillegg ville det få konsekvenser for min familie.

 

Jeg var ubeskrivelig lettet da det ble konstatert at det ikke var spredning til skjelett, lunger eller mageregionen. Likevel fryktet jeg spredning innimellom, også etter de positive prøvesvarene. En av grunnene til dette var at min ordknappe kirurg fortalte at selv om det ikke var funn av kreftceller i lymfeknutene, så kunne kreftceller ha kommet over i blodbanen og spredd seg i kroppen på den måten. Innimellom tenkte jeg på om små kreftceller kunne ha vandret videre og at de på undersøkelsestidspunktet ikke hadde vokst deg store nok til å synes på CT eller skjelettscintigrafien. 

Slike tanker førte opplagt ikke til noe godt. Det gjorde meg bare veldig sliten.

 

Senere, på ett-årskontrollen, snakket jeg med en annen kirurg om min bekymring for spredning via blodbanen. Hun sa at det var dumt at kirurgen som opererte meg hadde sagt dette. Det var veldig usannsynlig at det skulle ha skjedd og ikke noe jeg trengte å bekymre seg for. Takk! 

 

Etterhvert som ukene gikk fikk jeg også vite at jeg ikke hadde noen genfeil som disponerte for brystkreft eller eggstokkreft. Hurra! Enda en lettelse.

 

 

Jakten på årsaker, dårlig samvittighet og skyldfølelse

Etter at jeg ble syk brukte jeg mye energi og tankevirksomhet på å lete etter årsaker. Spesielt etter at det ble klart at jeg ikke hadde genfeil. Det er uvanlig at kvinner får brystkreft i 30-årene. Faktisk er ca 80 % av alle brystkreftrammede over 50 år. Det at brystkreften var trippel-negativ bidro også til å sette tankene mine i spinn. Dette er den mest aggressive og minst vanlige undergruppen av bryskreft og det foreligger lite kunnskap om hva som trigger disse kreftcellene.

Så hvorfor hadde brystkreft fått “fotfeste” i meg? Jeg var 33 år! 

 

Jeg fryktet at det kunne være min skyld. At jeg hadde levd på feil måte og tatt for dårlig vare på meg selv. Dersom jeg hadde gjort noe feil, så ville jeg såklart endre på dette heretter. Jeg ønsket meg jo et langt liv. Hadde kroppen min laget kreft én gang, så kunne den sikkert gjøre det igjen, tenkte jeg. Derfor måtte jeg straks i gang med forebygging, hvis det var mulig. Tanker og analysering av eget liv og egen atferd pågikk for fullt:

 

  • Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er listet opp som forebygger av brystkreft. Her hadde jeg feilet, følte jeg. Jeg har aldri følt at jeg har vært aktiv nok. Helt siden jeg var barn har jeg oftest foretrukket «stillesittende» lek og kreative “putlegreier” fremfor fysisk aktivitet. Det er klart jeg syklet, danset, løp, hadde vannkrig, hoppet tau og paradis osv. I min ungdom spilte jeg til og med litt fotball (ikke noe talent for det forresten). Det føles litt flaut å si det, men jeg har egentlig aldri likt gymtimer eller trening noe særlig godt. Kanskje fordi det i all tid har vært en del fokus på ferdigheter og prestasjoner når det kommer til slike ting. Jeg har aldri følt meg flink i noe, hverken i gymtimer, fysisk lek/spill eller idrett. Jeg klarer ikke engang å kaste eller sparke en ball dit jeg sikter. Haha! Jeg hadde heller ikke veldig god fysisk utholdenhet som barn. Jeg ble til og med utredet hos lege for dette, men ikke noe galt ble funnet.

 

I voksen alder har trening vært noe jeg har gjort sporadisk, fordi jeg har følt at jeg burde. Dessverre har det ofte blitt nedprioritert foran andre ting. Jeg er sikkert ikke alene. Det er nok flere enn meg som gang på gang har endt opp som støttemedlem på SATS. 

 

Det er viktig å være aktiv. Det gir bedre forutsetninger god helse. Dette kan vi høre og lese om nesten overalt. Og det finnes mange som er veldig flinke til å være fysisk aktiv. Dette synliggjøres gjennom sosiale medier. Det skal nevnes at sosiale medier periodevis har påvirket mitt eget fysisk-aktivitets-selvbilde i negativ retning. I noen sosiale medier virker det for meg som at det er spesielt viktig å fremstå som aktiv. Det florerer av nydelige bilder av norsk natur med #liveterbestute. Deltagelse i diverse løp, Stolzekleiven opp, Birken, triatlons og mye mer dokumenteres flittig. Løpedistanser oppdaterers og folk sjekker inn på treningssentre, på facebook. Mange ganger har jeg lurt på hvor aktive folk hadde vært dersom det ikke fantes skrytearenaer som facebook og instagram til å publisere sine perser og prestasjoner. Sosiale medier har i så måte kanskje bidratt til bedre fysisk helse for mange. Det er flott! (Hvilken betydning sosiale medier har hatt for folks mentale helse er nok en helt annen sak, og skal ikke omtales mer her).

Men hva med sånne som meg? Som ikke finnes interessert i sport og idrett, ikke eier konkurranseinstinkt og ofte kjenner på at #liveterbestinne ? #underpleddet #medsjokoladeimunnen. Jeg setter det litt på spissen nå:-) Men samtidig mener jeg litt alvor. I lys av sosiale mediers stadige rom for sammenligning av en selv med andre, er det lett å undre på om man kanskje ikke er helt riktig skrudd sammen dersom man ikke drar familien ut på den ukentlige søndagsturen eller ikke har behov for å bestige dette vakre landets mange fjelltopper. For å ikke snakke om byens 7 fjell. Det er jo flott å gå i byfjellene altså, men jeg tror jeg får til 1 slik turer pr år. Ikke vet jeg egentlig hvor jeg skal gå og mangelen på tilstrekkelig planlegging skrinlegger ofte hele utflukten.

Sosiale medier har nyansert seg noe den siste tiden, men har fortsatt en vei å gå, mener jeg. Og jeg må nok også gå litt i meg selv og bli flinkere til å gi litt faen. Slutte å sammenligne meg med andre. Dette er faktisk en litt krevende øvelse. Men øvelse gjør mester, sies det;-)

 

Jeg følte på skyld for at jeg ikke hadde vært nok aktiv gjennom livet mitt. 2014 var derimot et relativt godt treningsår med bikramyoga, litt hjemmetrening og mye turgåing. De første ukene av svangerskapet var intet unntak. Jeg gikk inn for å være en av disse spreke og sterke gravide. Nåvell…da jeg kom til svangerskapsuke 6 (i september) gikk formen nesten bokstavelig talt i dass. Deretter tilbragte jeg mesteparten av svangerskapet liggende eller sittende. Jeg hadde til og med krakk i dusjen. Huff! I mammapermisjonen følte jeg at jeg hadde gått altfor få trilleturer og da jeg fikk diagnosen hadde jeg ikke trent på 2 år. 

 

  • Søvn

Hvis man ser bort ifra de siste 3 årene, så har jeg alltid hatt et veldig godt sovehjerte. Men jeg har egentlig ikke vært bevisst på hvor viktig søvnen faktisk er. For helsen. I den tid jeg vokste opp og bodde hjemme var min mor streng og sørget for at jeg fikk den søvn jeg behøvde. Jeg kunne til og med «sove av meg» sykdom i barneårene. Som voksen har jeg ikke vært så flink til å ta hensyn til mitt eget søvnbehov. Jeg har egentlig alltid likt å sove, men jo eldre jeg har blitt, jo mindre tid har jeg følt at jeg har. Med tiden har jeg utviklet en ubevisst holdning om at søvn er bortkastet tid. Jeg kunne jo ikke tatt mer feil! Et annet aspekt er at jeg virkelig hater å gå å legge meg. Jeg er et skikkelig B-menneske som bare elsker kveldene. Pga av dette har jeg også likt godt å jobbe nattevakter. Men nattarbeid er faktisk listet opp som en av årsakene til brystkreft. Kunne søvnmangel og nattarbeid være en av årsakene til brystkreften?

Å elske sene kvelder var ingen god kombinasjon med den nye mammatilværelsen, med nattevåk og grytidlige morgener. I starten var vi flink til å legge oss tidlig, det var ikke noe annet alternativ for å overleve. Men etterhvert som det ble færre og kortere oppvåkninger om natten, tok vi kveldene litt tilbake. Det ble jo litt viktig med denne voksentiden etter at barna var i seng. Søvnkvaliteten er desverre ikke på topp, for enda sover vi sjelden gjennom en hel natt. 

Jeg sov dårlig gjennom hele svangerskapet og da jeg fikk brystkreft hadde jeg egentlig ikke sovet godt på nesten 2 år. Jeg har hatt mye dårlig samvittighet for at jeg ikke sover nok. Og det er helt og holdent min egen feil. Det er jo «bare» å legge seg tidligere. Men i praksis har det ikke vært like lett.

 

 

  • Kosthold, farlige stoffer og ubalanse i kroppen?

Jeg hadde i grunn alltid vært litt dårlig på å dekke mitt eget næringsbehov og væskebehov. Helt ifra jeg var barn av hadde jeg et anstrengt forhold til matpakker med påsmurte skiver. Svett ost eller leverpostei som er størknet i kantene? Ikke helt min greie, kan man si. Brødmat har i grunn ikke vært min greie. Jeg er mer glad i middagsmat. På skolen havnet matpakken i bosset de fleste dager. Det er i grunn et under at jeg var flink på skolen. Jeg droppet ofte både frokost og lunsj. Den fysiske utholdenheten min var derimot ikke så mye å skryte av, og jeg ser jo nå hvorfor. 

Jeg er en person som blir sjelden sulten og tørst. Når kroppen min trenger næring, så sier den ifra med å bli slapp og trøtt. Jeg har bare ikke vært spesielt flink til å lytte til kroppen og gjenkjenne dens signaler. Jeg har heller ikke vært flink til å spise når jeg er alene. Når det kommer til måltider liker jeg dem best når man samles rundt et bord. Dette er ikke en spesielt heldig «egenskap» når man jobber turnus og har en god del alenetid. Jeg har jobbet turnus i årevis. Dersom jeg ikke hadde planer på turnusdager (fri, senvakt eller nattevakt), hendte det ofte at jeg ikke hadde spist noe da Marcus kom hjem fra jobb. Middagen ble noen ganger dagens første måltid. 

I 11 år hadde jeg hatt mageproblemer. Det startet med Giardiautbruddet. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde Giardia rett etter nyttår i 2005, men jeg fikk det aldri påvist. I årene som gikk hadde jeg ofte magetrøbbel. Jeg trodde ofte at jeg var matforgiftet eller at jeg hadde fått omgangssyke. Jeg så mønsteret etterhvert, for det var jo ingen andre enn meg som ble syk. Det ballet etterhvert på seg andre helseplager og jeg fikk B12-mangel. Jeg bekymret meg en del for helsen i denne perioden fordi jeg ikke fikk svar på hva plagene var. Fastlegen gjorde tilnærmet ingenting. I 2012, da jeg var utmattet og sykemeldt, tok jeg etterhvert grep og fikk utredet en del. I 7 år hadde jeg slitt med plager uten at jeg ble tatt alvorlig av fastlegen. Jeg tok til slutt saken i egne hender og for egen regning via Volvat. Jeg slo opp med fastlegen, og den dag i dag angrer jeg på at jeg ikke rapporterte en klage på henne. 

Det har vært vanskelig å få skikk på helseplagene. Og det har kostet MYE penger i undersøkelser, behandling og all slags tilskudd av vitaminer og mineraler. Magen er heldigvis ikke like ille som den var før. Og det hjelper å vite at det ikke er noe farlig. Da kan man tåle mer. 

Etter kreftdiagnosen tenkte jeg mye på om mageproblemene kunne ha skapt en ubalanse i kroppen min. Og om en slik ubalanse kunne ha resultert i brystkreft. Og om jeg var medskyldig fordi jeg ikke hadde tatt nok hensyn til magen med kosthold og trening.

 

I 2010 hadde jeg innført en sær diett som jeg opprettholdt i nesten ett år. Den gikk ut på å kutte ut sukker, gluten, gjær og melk, samt å innta minst mulig kunstige tilsetningsstoffer. Dette gjorde underverker for helsen, men for meg var det umulig å leve slik i lengden. Sakte, men sikkert gled jeg tilbake til normalt kosthold. Hadde kroppen min fått sjokk da den ble utsatt for alt det «vanlige» og usunne igjen? For det var jo helt tydelig at kroppen min var glad for kostholdet jeg hadde i 2010.

 

Hva med alle E-stoffer og andre tilsetninger i maten? Hadde jeg spist for mye halvfabrikata, tyggis og (fargerikt) godteri opp gjennom årene? Eller fått i meg rester av sprøytemidler via frukt og grønt? 

 

Hva med vaskemidler, kremer, sminke, vippeserum? Hva med kosttilskudd jeg hadde tatt? Eller alle de hundrevis av koppene med amme-te jeg hadde konsumert i barselpermisjonen? Fantes det farlige stoffer i noe av dette? 

 

Hva med alkohol? Å drikke alkohol er faktisk listet opp som en av årsakene til brystkreft.

 

Hva med sukkerinntak? Mitt var høyt. Dette visste jeg at jeg var skyldig i. Lørdagsgodt var liksom et begrep som hørte barndommen min til. Jeg elsker virkelig alt som er søtt. Bortsett ifra det sukkerfrie året i 2010, hadde jeg gjennom hele mitt voksne liv “proppet” i meg sjokolade og smågodt. Ja, faktisk gjorde jeg det omtrent på daglig basis i siste del av mammapermisjonen. Det var så mye lettere og raskere å gå i godteskuffen på kjøkkenet og skaffe seg nødenergi, fremfor å lage skikkelig mat. 

 

I svangerskapet hadde jeg vært sulten hele tiden. Det var helt nytt for meg. Konstant sultfølelse og overveldende kvalme var en forferdelig kombinasjon. Men jeg visste at min oppgave var å sørge for næring til de små. Jeg tenkte at siden kroppen var sulten så måtte jeg fylle på. Så jeg spiste, hele døgnet. Til tross for kvalme og ingen matlyst. Jeg hadde til og med mat på nattbordet. På det verste spiste jeg kvelds 5 ganger etter middag i 17-18-tiden. Jeg gikk opp 25 kg i svangerskapet. I barseltiden raste jeg ned 30 kg! Ammingen, den raske vektnedgangen og det faktum at jeg ikke sørget for at jeg fikk nok søvn, næring og fysisk aktivitet, gjorde at jeg i en periode nesten så ut som en skygge av meg selv. 

 

 

  • Stress og bekymring

Jeg er en person som lett bekymrer meg for mange ting. Og rett før jeg ble syk bekymret jeg meg jo ofte. Etter at jeg ble syk bekymret jeg meg over at jeg bekymret meg. Var bekymring helseskadelig? Kunne jeg ha bekymret meg syk? Kunne jeg ha påført meg selv kreft ved å tenke på kreft og frykte det? Jeg ville ikke bekymre meg. Men det var lettere sagt enn gjort å slutte med det.

 

Tidvis (les: ofte) har mitt yrke vært opphav til mye stress. Men for meg har det vært litt sånn at jo mer uforutsigbar og stressende jobb, jo bedre har jeg trivdes i jobben. Samtidig har det nok bikket over til å være for stressende noen ganger, i noen av jobbene jeg har hatt. Samtidig har jeg ikke vært bevisst på viktigheten av avkobling innimellom alt stresset.

Kunne stressreaksjoner i kroppen føre til sykdom som kreft? Hadde jeg hatt for mye stresshormoner i kroppen?

 

 

På tide å gjøre noe

Med utgangspunkt i all denne selvransakelsen, følte jeg at jeg hadde feilet når det kom til å ta godt vare på meg selv. Jeg følte at jeg ubevisst hadde utfordret kroppen min og immunforsvaret mitt. Kanskje hadde jeg gjort meg selv til et lett bytte for kreftcellene?

Kreftlegene på Haukeland sa at jeg ikke hadde gjort noe galt. De sa at kreft oftest rammer tilfeldig. Jeg hadde kun hatt uflaks, mente de. I mange tilfeller, som mitt, er det vanskelig å peke ut årsak(er) til kreften. Men jeg klarte ikke å tro på dem.

 

Når tankene om skyld og redsel for ny kreft var verst, hadde jeg dårlig samvittighet for omtrent alt jeg spiste og det meste jeg foretok meg. I en liten periode turde jeg ikke engang å ta et glass vin til maten eller spise godteri. Det er vel overflødig å si at jeg ble veldig sliten av alle bekymringene og tankene.

Jeg visste at jeg måtte ta tak i dette. Jeg ba tidlig om å få prate med psykolog. Men å få god nok hjelp var en omstendelig og energitappende prosess. Jeg måtte virkelig stå på. 

 

 

Ikke alvorlig nok

Kreftsenteret på sykehuset har egen psykolog, og kreftpasienter får tilbud om inntil 3 konsultasjoner der. Men det var ikke nok for meg. Jeg undrer på om det er nok for noen…

Når det å bekymre seg lett nærmest er å regne som et karaktertrekk ved ens personlighet, er det ikke gjort over natten å slutte å bekymre seg for sin egen kreftdiagnose og fremtid. 

 

Livkrisehjelpen kunne ikke hjelpe, for deres tilbud var kun for personer tilknyttet Bergen kommune, og jeg hadde jo flyttet til Askøy året før. Jeg kontaktet da min kommunes kreftkoordinator. Slik fikk jeg etterhvert mulighet til å snakke med en i psykolog tilknyttet et kreftteam. Men etter kort tid befant denne psykologen seg plutselig i en egen livskrise og ble sykemeldt.

 

Deretter satt jeg hjemme på kjøkkenet, med en henvisning og liste over psykologer i den ene hånden og telefonen i den andre. Jeg ringte «overalt» for å få hjelp. Etter en time i telefonen, med avslag på diverse psykologkontorer og på psykologisk krisesenter, kapitulerte jeg. Jeg var helt utslitt. Enten hadde kontorene inntaksstopp av pasienter, ellers så var det 4-6 måneders ventetid. På psykologisk krisesenter kunne de ikke ta imot meg, da min situasjon ikke var alvorlig nok. 

 

Min fastlege sendte en åpen henvisning til DPS (distrikts psykiatrisk senter) og jeg fikk deretter innkalling til time i januar 2017(!) Det er da du skjønner at mange mennesker sliter. Det offentlige tilbudet er dessverre altfor dårlig.

 

Etterhvert fikk jeg tatt dette opp med en av kreftlegene, som kontaktet psykolog i palliativt team (!) på sykehuset. Som kreftpasient er jo den store skrekken å skulle ende opp med palliativ behandling (lindrende behandling før livets slutt). Derfor føltes det litt ubehagelig å oppsøke palliativ avdeling jevnlig. Likevel er jeg glad for at jeg fikk gå der, fram til jeg hadde time på DPS i januar 2017.

 

Dette, mine damer og herrer, er altså Norges offentlige psykiske helsetjeneste. Jammen må man stå på for å bli hørt og få den hjelpen man trenger!

 

 

Hjelp til selvhjelp og hypokonderklinikk(!)

Det å få ryddet opp i tanker og bekymringer har også vært en langdryg prosess. Den er egentlig ikke ferdig enda. 

 

Sensommeren 2017 spurte jeg om min fastlege kunne henvise meg til Dr. Wilhelmsens såkalte hypokonderklinikk. Tidligere hadde jeg lest og hørt flere intervjuer med Dr. Wilhelmsen og jeg synes han er en veldig klok mann. Jeg hadde lyst å snakke med ham og få råd tilpasset meg og min situasjon. Du synes kanskje at det virker underlig at en med ekte sykdom, ekte kreft, ønsker å snakke med en lege som behandler hypokondere? Vel, la meg forklare. 

 

Å være hypokonder vil si at man har overdreven fokus på helse, symptomer og mulig sykdom. En hypokonder lider av helseangst. Og jeg har den siste tiden tenkt at jeg har tendens til helseangst. Spesielt etter å ha hørt Dr. Wilhelmsen fortelle om sine pasienters tankemønster i ulike intervju. Jeg kjente meg igjen i dette. Jeg har bekymret meg i overkant mye for å bli syk, å dø og bli utsatt for ulykker. Denne bekymringstilværelsen har ikke vært gjeldene hele tiden, men jeg ser nå i ettertid at den har blitt mest fremtredende når kroppen og psyken min har vært sliten av langvarig belastning.

Ja, jeg har vært syk det siste året. Men nå er jeg jo frisk. 

Hvorfor er det så vanskelig å slippe ned skuldrene? 

Hvorfor er jeg så redd for å tro på at jeg er frisk? 

Hvorfor er jeg redd for at det har skjedd en feil når jeg får positive prøvesvar?

Jeg er kjemperedd for å få kreft igjen. Derfor har jeg på en konstant «radar» for å sjekke kroppen for forandringer, symptomer og eventuelle faresignaler. Hvis du synes at det høres slitsomt ut, så har du helt rett. Der er slitsomt! Og jeg ønsker jo ikke å ha det slik. Jeg vil bruke energien min på å leve, ikke på å unngå å dø. For det er jo nettopp dette Wilhelmsen stadig repeterer. Vi får aldri kontroll på døden. 

 

Heldigvis fikk jeg time ganske raskt hos Dr. Wilhelmsen og jeg hadde min første samtale med ham for et par uker siden. Han er en klok mann. Under vår samtale konkluderte han med at jeg har helseangst. Det er et nederlag å liksom “feile” noe. Men det er jo bare sånn det er. Men det skal vi sammen prøve å få gjort noe med. Det er nok en del av min personlighet å bli lett bekymret for ulike ting. Men akkurat dette med helseangst er nok noe som har utviklet seg etter at jeg ble sykepleier og har sett alt mulig som kan ramme folk. Jeg har hatt en lei tendens til å tenke litt «i verste fall». At jeg nå er bevisst mitt eget tankemønster, er det beste utgangspunktet for å klare å endre det. Det skal jeg få til. Og jeg er allerede på god vei.

 

 

Det som har hjulpet for meg

Fortsatt kan det hende at tankene om skyld, følelsen av dårlig samvittighet eller frykten for mer eller ny kreft dukker opp. Det skjer heldigvis langt sjeldnere enn før, og det er en del ting som har hjulpet meg, slik at disse tankene ikke får stjele så mye av energien min:

 

  1. Å oppdage mange andre mennesker med kreftdiagnoser og se hvem de er og hvilke liv de lever. Jeg er absolutt ikke alene. Jeg er heller ikke alene om å være ung med kreft. Jeg har fått en større forståelse for at kreft kan ramme alle. Selv om følgende faktorer kan påvirke risikoen, så skiller faktisk ikke kreft mellom alder, sosial status, yrke, geografi, personlighet eller livsstil. Alle kan rammes. Jeg har møtt andre kreftrammede på sykehuset, på ulike facebookgrupper og på kurs på Montebellosenteret like ved Lillehammer. Dersom du eller noen du kjenner har eller har hatt kreft, vil jeg forresten på det varmeste anbefale innmelding i facebookgruppe(r) for kreftrammede og kurs på Montebellosenteret.

 

  1. Å følge offentlige snapchat-kontoer som «Mammabanden» og «Tvillingmafiaen» har gitt meg et innblikk bak fasaden i mange norske hjem. Her har jeg sett at det livet jeg selv har levd slettest ikke er så veldig annerledes enn mange mange andres liv. Jeg er så absolutt ikke alene om å sove lite, være stresset og sliten, trene lite og spise masse sjokolade midt i uken. Eller å ha rotete hus og gretne barn. Jammen har dette vært en deilig oppdagelse. Man vet hvordan man har det selv. Men man får jo aldri muligheten til å være flue på veggen i andres hverdag og andres hjem. Når man kommer hjem til noen vises alt slik de ønsker at det skal se ut. Og andre menneskers hverdag får man stort sett bare innblikk i på sosiale medier. Også her vises det folk ønsker å vise og det er jo ofte litt filtrert sammenlignet med virkeligheten. Så man ender opp med å sammenligne sitt eget ufiltrerte liv med andres filtrerte liv. Det er jo i praksis å sammenligne sitt verste med alle andres beste. Det blir jo litt urettferdig og kan lett bli kilde til negativt selvbilde. Så tusen takk til Mammabanden og Tvillingmafiaen som har vist ufiltrert hverdagsliv og har tatt opp spennende temaer.

 

  1. Jeg har vært en av disse såkalte «flinke pikene». Jeg har vært perfeksjonist hele livet. Pliktoppfyllende overfor alle andre. Dessverre ikke like pliktoppfyllende overfor meg selv. Jeg har stresset meg opp over tidsfrister, alt som skal rekkes og ordnes. Jeg har fått dårlig samvittighet for alt som ikke har blitt gjort. Nå er jeg flinkere til å ikke være så flink. Jeg har tatt et valg, fordi jeg egentlig ikke har hatt noe valg. Jeg har slått opp med perfeksjonismen. Forhåpentligvis vil ikke dette være et av-og-på-forhold. Jeg håper vi har slått opp for godt.

 

  1. Å tenke på en annen måte enn tidligere har hjulpet meg. Jeg har måttet snu eller bryte negative tankemønstre. Det handler også om å ha tillit til fagpersoner og ha tro på gode nyheter. Etter behandling er jeg frisk. Jeg må ha tiltro til det og slutte å frykte hva som kan skje i fremtiden. Det er dette som tar tid. For min del har det nemlig måtte læres. Å tenke annerledes har jeg lært av de ulike psykologene jeg har snakket med og fra Dr. Wilhelmsen.

 

 

For å bryte ned skyldfølelse og dårlig samvittighet, så hjelper det meg å tenke tanker som dette:

 

  • Dersom et glass vin i ny og ne fører til kreft, hadde veldig mange flere fått kreft. Jeg drikker lite alkohol. Mange drikker mye mer, uten å få kreft. 

 

  • Dersom nattarbeid, nattevåk eller generell søvnmangel fører til kreft, hadde veldig mange flere fått kreft. Tenk så mange som sover for lite, uten å utvikle kreft! Og ganske mange mennesker jobber nattarbeid uten å få kreft. Forskning har vist en sammenheng mellom nattarbeid og brystkreft, men bare dersom man jobber veldig mange netter på rad. Det har jeg aldri gjort.

 

  • Dersom inntak av mye sukker og andre usunne matvarer fører til kreft, hadde veldig mange flere fått kreft. Det er mange som spiser minst like mye godis som meg, uten å få kreft. 

 

  • Dersom det å spise mat som ikke er laget fra bunnen av og inntak av E-stoffer fører til kreft, hadde veldig mange flere fått kreft. Tenk så mange som nærmest er oppfostret på halvfabrikata, uten å ha utviklet kreft. 

 

  • Dersom stress fører til kreft, hadde veldig mange flere fått kreft. Tenk så mange stressede folk det er rundt omkring, som ikke har utviklet kreft! Og hva med folk som lever med stresset av krig og vold i årevis? 

 

  • Der finnes supersunne og veltrente mennesker som får kreft, uten noen opplagt årsak.

 

  • Der finnes små barn som får kreft, uten noen opplagt årsak. De har ikke «levd på feil måte», de har jo akkurat startet livet.

 

  • Man kan ikke tenke på seg sykdom. Da hadde mange hypokondere fått ekte sykdom.

 

 

Dersom du synes at mine tanker eller “argumenter” er dårlige, og tenker at jeg kanskje har meg selv å takke, så ikke si noe til meg om det. For det hjelper meg å tenke disse tankene 😉  Dette er ikke forankret i forskning, men basert på egne tanker og observasjoner. 

 

 

Vi mennesker, spesielt mange av oss kvinner, er eksperter på å få dårlig samvittighet for ting vi enten ikke råder over eller ting vi ikke gjør. 

Mange, inkludert meg, har altfor høye krav til seg selv. Dette fører med seg unødvendig stress.

 

Jeg har fått dårlig samvittighet for mye. Det kan være at jeg har spist usunn mat, at jeg ikke har orket å gå tur, at jeg ikke har orket å leke med barna eller at jeg ikke har klart å komme tilbake i jobb igjen før nå nylig. Og enda er det i en veldig liten stillingsprosent. Jeg kunne ikke klart noe mer enn det jeg har klart. Og likevel har jeg hatt dårlig samvittighet for det. Hvis jeg får dårlig samvittighet for sånne ting nå, så stopper jeg straks den tanken og fokuserer heller på 3 ting som jeg er fornøyd med denne dagen. 

 

Jeg kan nå snu tankene og være fornøyd med at jeg tok hensyn til kroppen og hvilte på sofaen istedenfor å gå tur. Da var det det jeg trengte den dagen.

 

Jeg kan tenke at «jaja, så spiste jeg masse sjokolade i kveld, men jeg gjorde jo ikke det i går og jeg spiste jo mange grønnsaker til middag.» 

 

«Jaja, så har jeg ikke hatt energi til å leke eller tulle med barna i dag, men jeg har jo laget middag til dem og jeg har jo vasket klærne deres.»

 

Jeg trodde ikke det skulle være effektivt, men det er det faktisk! 

 

Man kan ikke klare alt, iallefall ikke på en gang. Og iallefall ikke under en slik unntakstilstand som det er på bli kreftsyk. 

Da må man lære seg å være fornøyd med det man faktisk har klart, fremfor å bebreide seg selv for det man ikke fikk til. Ved å redusere dårlig samvittighet, merker jeg at jeg bedrer forholdene for min egen restituering etter kreftbehandlingen. Det tar nemlig bort unødig stress som stjeler energien min. 

 

 

Veien videre

Jeg har god prognose. Likevel dukker det opp tanker om tilbakefall fra tid til annen.

Det at jeg har vært lenge sykemeldt og har vært mye alene hjemme med egne tanker, har ikke vært en fordel. Jeg gleder meg til få tilbake jobbhverdagen og få litt annet fokus. 

 

Det har vært en del forandringer ved arrene dette året, også i sommer. Man blir jo litt engstelig. Det er sikkert naturlig. Men jeg har blitt sjekket og heldigvis har alt vært i orden.

 

Når det gjelder tanker om tilbakefall, så hjelper det litt å tenke tanker som:

 

Ok, jeg kjenner en ny liten klump der ved arret. 

Finnes det andre alternativer til hva dette kan være, enn en ny kreftsvulst?

Nå har jeg ganske nylig gått gjennom cellegift/stråling. Jeg har også nylig tatt mammografi og ultralyd. Er det sannsynlig at det har kommet en ny kreftsvulst allerede nå?

Når var jeg til kontroll sist? Hva ble undersøkt da?

Er det mer sannsynlig at legen tar feil, og at min egen bekymring er riktig, dersom legen sier at alt ser ok ut?

Hvis målet er best mulig livskvalitet, oppnår jeg det ved å konstant bekymre meg og «forberede» meg på dårlige nyheter? 

 

Dr. Wilhelmsen spurte meg om jeg skulle fortsette å gjøre unntak til hovedregel. Her traff han spikeren på hodet. For det er jo faktisk det jeg gjør. Dersom det er en bitteliten sjanse for noe, enten det gjelder tilbakefall, feiltolking av undersøkelser eller forveksling av prøvemateriale (ja, jeg har faktisk vært engstelig for disse tingene), så har jeg vært redd for at det skal ha skjedd med meg. Så fra nå av skal jeg slutte å gjøre unntak til hovedregel. Jeg skal iallefall øve på det. I de 2 ukene som har gått siden jeg var hos Dr. Wilhelmsen, så har det hjulpet å tenke slik.

 

Dersom alle disse tankene ikke hjelper og jeg fortsatt frykter at det er noe galt. Ja, da ringer jeg sykehuset for en ekstra sjekk. Det bedre med en sjekk for mye, enn en for lite.

 

Når det kommer til mine bebreidelser for å ikke passe godt nok på egen helse, tenker jeg nå at gjort er gjort. Det får jeg ikke gjort noe med. Jeg har nå blitt mye flinkere til å ikke bruke energi på ting jeg ikke får gjort noe med. Men det jeg kan gjøre noe med er å forsøke å endre litt kurs. Jeg tenker at jeg ikke har vondt av å passe litt bedre på immunforsvaret mitt.

Å ha et godt immunforsvar innebærer å holde meg litt i bevegelse, få tilstrekkelig søvn, få i meg næringsrik mat og drikke, samt vitamintilskudd og å redusere stress. Jeg har blitt flinkere til noe. I dag kjenner jeg etter på kroppen om den trenger næring. Jeg blir ikke ofte sulten, men jeg blir trøtt og slapp. For å ikke glemme meg har jeg laget alarmer på mobilen. Hver time for drikking av vann, hver tredje time kommer det spørsmål om jeg er sulten. Det høres sikkert litt merkelig ut, men det er bare sånn det er. Dette har fungert veldig bra for meg. Jeg tar også vitaminer og jeg prøver å gå en liten tur et par ganger i uken.

Med mine tiltak for å opprettholde et godt immunforsvar har jeg godt stykke igjen til mål, men jeg er ihvertfall på vei mot målet. Og jeg har blitt flinkere til å ikke gi meg selv dårlig samvittighet de dagene jeg ikke får det til.

 

Jeg kommer nok aldri til å få vite hvorfor jeg fikk brystkreft. Det må jeg bare akseptere og leve med.

Jeg må også leve med frykten for å kreft igjen. Prognosen min er heldigvis god og i følge kreftlegen, har jeg statistisk sett ikke større sannsynlighet enn noen andre for å få kreft igjen.

 

Fokuset videre er som sagt å komme i form igjen etter kreftbehandlingen og opprettholde et godt immunforsvar. I tillegg må jeg fortsette å tenke slik jeg har lært og leve slik jeg vil, uten å ha dårlig samvittighet for mine valg. Jeg skal nyte den sjokoladen når jeg vil kose meg. Jeg skal ligge i sofakroken når jeg føler for det (eller ikke orker annet). Det trenger jo ikke å bli på daglig basis. 

Balanse er fint. Og alt med måte.

Dersom jeg slutter å spise alt jeg liker som er usunt eller dersom jeg lar være å gjøre noe som jeg setter pris på, i frykt for å få kreft, så er det jo litt kjedelig hvis jeg på tross av denne ofringen likevel ender opp med kreft. Man vil aldri få noen garanti. Ja til livskvalitet mens man enda lever! 

 

Og helt til slutt, noen kloke ord fra vår egen konge, HM Kong Harald: 

 

Man er frisk, inntil det motsatte er bevist 👍🏻

23 kommentarer
    1. Kjære Rebecca, mammahjertet gråter, samtidig som jeg er så stolt av deg. For en sterk jente jeg har. Utrolig å lese hva du sliter med og hvordan du har klart å ta tak i situasjonen din, finne løsning, søke hjelp og bruke rådene du har fått. Ord blir liksom fattig her. Så glad og takknemlig for at du er frisk i dag. Så glad for at det går fremover og at du merker bedring. Du er imponerende flink! Du forteller utrolig godt Rebecca. All lykke til videre.Glad i deg💖👊🎀klem mamma

    2. Kjære Rebecca. Helt fantastisk å lese innleggene dine her på bloggen din. Du skriver ufattelig godt. Disse innleggene er nok til stor hjelp for andre i samme situasjon. Så fint at du deler. Det får også oss andre som ikke har eller har hatt kreft til å tenke litt over hvordan vi lever våre liv. Så bra at du har fått god hjelp til å takle alle disse tankene rundt det du er midt oppi nå, selv om det er du selv som har tatt tak for å få den hjelpen. Godt at du er en jente med ståpå vilje så det holder. Ønsker deg masse lykke til videre. Stor klem fra Ellen.

    3. Takk for alt du her har delt. Ønsker deg god bedring og alt godt for deg og din familie i fremtiden. 💐

    4. Kjære Rebecca, du har vært gjennom en tøff tid, og jeg er imponert over dine refleksjoner både før, under og etter kreftsykdommen. Alle vil kunne dra nytte av det du skriver, for jeg tror mange har liknende tanker selv uten å være syk. Ønsker deg all mulig styrke videre på veien 😀 Beste hilsen fra Gry

    5. Så deg på «tvillingmafiaen» sin snap.
      Om du skal leke talsperson for oss med brystkreft ville det kanskje hjulpet å ikke nedgradere brystkreft. Ikke alle får bare en liten svulst man kan operere bort. Det er ingenting som heter BARE brystkreft. Noen mister kroppen sin som gjør at man mister segselv, noe som fører til at man sliter psykisk. Noen dør, noen mister resten av livet sitt grunnet alvorlige seinskader, mens noen opplever ingen senskader. Men skal man først dele historien sin så burde man opplyse om at dette kan være GRUSOMT for andre selvom det ikke var like ille for deg.
      Jeg og flere som så på den snapstoryen sitter igjen med kvalmefølelse, med å føle at nå har du hjulpet enda flere mennesker å tro at brystkreft ikke er ille når budskapet skal være at d kan være livsødeleggende !

    6. Anonym:
      Hei.
      Siden du har oppført deg som anonym, får jeg ikke mulighet til å svare deg på dette direkte. Jeg håper at du ser dette likevel.

      Først må jeg si at jeg aldri har påberopt meg å være (eller leke, som du sier) talsperson for brystkreft. Jeg fikk mulighet til å dele min historie. Min historie vil si min subjektive opplevelse av å bli rammet av brystkreft.

      Jeg stusser veldig over at du sier at du har sett storyen min. Så du hele? Det virker nemlig ikke slik. Du sier jeg ikke har fremstilt brystkreft som grusomt. På snap-storyen i går snakket jeg mye om ting som har vært grusomt for meg. Jeg snakket også om kjipe plager mange andre har vært rammet av og som jeg var heldig å slippe unna, som å fjerne hele brystet, lymfeødem og bivirkninger av etterbehandling. Jeg snakket ikke noe om senvirkninger. Definisjon på senvirkning er plager man har senere enn ett år etter at man ble ferdigbehandlet. Jeg har ikke kommet så langt enda, så jeg vet ikke om de plagene jeg fortsatt sliter med etter behandlingen vil vedvare så lenge og bli definert som senvirkninger. Jeg skulle dele MIN historie i går. Jeg synes i grunn derfor at det er urimelig å kreve at jeg skal snakke om andres opplevelse, utover det jeg sa om plager jeg visste at andre slet mye med. Jeg fortalte også mot slutten av storyen at jeg ikke fikk snakket om alt jeg hadde tenkt. Deriblant slutten av behandlingen og hvordan jeg har hatt det etterpå. Jeg skriver mer om dette på bloggen etterhvert.

      Det var på ingen måte meningen å nedgradere brystkreft. Jeg synes det er trist at du og flere, som du sier, føler det. Jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage det.

      Folk er forskjellige, det vil alltid være noen som ikke liker ting som blir uttrykt i det offentlige rom. Jeg fikk mange fine tilbakemeldinger i går, både fra friske, fra «medsyke» og fra pårørende til folk med brystkreft og andre krefttyper. Jeg velger å fokusere på det. Jeg kan ikke endre storyen, så jeg finner i grunn denne tilbakemeldingen din veldig unyttig. Jeg vet ikke hva som var intensjonen din med å skrive dette til meg.

      Uansett ønsker jeg deg god bedring og lykke til med videre rehabilitering. Jeg håper at vi begge får livene våre tilbake??

      Mvh Rebecca Island

    7. Anonym: Jeg må svare deg igjen, for jeg er firtsatt ganske satt ut over at du satt igjen med det intrykket du forteller etter å ha sett snapstoryen min. Jeg må bare virkelig få understreke at jeg aldri har uttrykt at jeg BARE hadde fått brystkreft. Jeg synes det virker som om du har misforstått ting jeg har sagt. Jeg har uttrykt at jeg følte meg heldig med mitt case sammenlignet med hva mange andre har måttet gå gjennom av plager og behandling. Og jeg forteller jo hva jeg vet at mange andre har måttet gjennom.

      Siden jeg er sykepleier har jeg sett mye lidelse, deriblant andre kreftsykdommer som I de fleste tilfeller har dødelig utfall. Da må det da være lov for et menneske i krise og klamre seg til det som er «positivt». Nettopp at den krefttypen jeg fikk har høy overlevelse. At du ikke har fått med deg at jeg også har slitt psykisk etter at jeg fikk brystkreft, synes jeg er helt utrolig. Jeg snakket masse om det på den snapstoryen. Jeg håper virkelig du ser hva jeg har skrevet til deg her og tar det til deg.

    8. Så godt skrevet dette var. Tanker, synspunkter og vinklinger som ga meg noe.
      Nå er ikke jeg i samme situasjon som deg, men jeg er vel det kanskje allikevel. På en måte.
      Jeg er pårørende, pårørende for min sønn som kjemper mot kreften. Og det har han alt gjort i 2 år, samtidig som han bare er 6 år gammel.
      Jeg heier på deg for veien videre.

    9. kaarstad:
      Kjære deg!

      Utrolig sterkt å lese hva du og familien går gjennom. Krysser alt jeg har for at gutten din skal bli raskt frisk igjen??

      Godt å høre at du har hatt nytte av å lese innlegget mitt. Det gjorde meg glad og trist (pga din situasjon) på samme tid.

      Ønsker dere masse lykke til????

    10. Flott skrevet , Rebecca!
      Jeg syns absolutt ikke du bagatelliserer brystkreft. Du er svært åpen om alle plager det har ført med seg, spesielt de psykiske. At du velger å prøve å snu negative tanker til positive , er jo for å bedre egen hverdag og for å prøve å gi andre tanker som kan føre til mestring i et ellers vanskelig liv. Både med og uten kreftsykdom.
      Å se håp i det vanskelige er jo en fornuftig mestringsstrategi, derav fokus på det du har sluppet i dette forløpet. Du har på ingen måte ansvar for å belyse andres situasjon, dette er din personlige blogg. Du er flink som tør å være åpen, og jeg er sikker på at mange verdsetter dette! Vær deg selv du, Rebecca. Jeg er sikker på at mange forstår at du klarer å tenke på dem som ikke har det så bra etter en slik sykdomsperiode, samtidig som du gjennom bloggen belyser hvordan du faktisk har det. Det er jo nettopp derfor vi følger deg og digger deg!

    11. Hei igjen, takk for det 🙂
      Det er fortsatt litt over et halvt år igjen med behandling, men fingre krysser for det må bare gå bra.
      Ha en fin mandag 🙂

    12. kaarstad: Huff, så lang behandling! Det må være ubeskrivelig tøft. Alle foreldres mareritt at barna skal bli syke. Kan ikke forestille meg hvor tøft det må være å måtte stå på sidelinjen og ikke kunne gjøre annet enn trøsting og gi støtte. Dere er sterke! Masse lykke til til både gutten din og familien ??

    13. Kjære Rebekka, jeg synes innlegget ditt var sterkt, modig, ærlig og inspirerende! Tror det kan være til nytte både for dem som selv har (bryst)kreft eller er syke på andre måter, og for friske. Tusen takk som deler! Jeg har ikke sett snap’en det snakkes om, kun lest innlegget ditt her, men synes overhodet IKKE du bagatelliserer det å få brystkreft! Du forteller din historie, viser takknemlighet over at det ser ut til å gå bra, forteller om hvor tøft det har vært spesielt psykisk, og deler tanker og masse nyttige råd og refleksjoner. Heier på deg, og ønsker deg alt godt fremover. PS kjenner meg igjen i mange av tankene du beskriver, selv om jeg heldigvis ikke har opplevd å få kreft selv (men jeg hadde en kul i brystet som det måtte tas biopsi av og de dagene jeg ventet på prøvesvar tenkte jeg så og si alle tankene du tenkte. Og merker at helseangsten dukker spesielt opp i stressede situasjoner og kom sterkere etter at jeg fikk barn – og spesielt etter at jeg mistet min mamma i (lunge)kreft for 5 år siden. Men har lest bøkene til Willumsen og tar til meg det du skriver i innlegget her! Så takk igjen som deler! Klem

    14. Akkurat slik kunne jeg ha beskrevet det selv, for dette handler også om meg. Alle tankene om hva jeg har gjort galt, for mye stress og sjokolade, for lite sunn mat og aktivitet osv. osv…. Og bekymringene… Både før kreft, og ikke minst etter diagnosen.
      Tusen takk, Rebecca! ❤

    15. Trine: Tusen takk for meldingen din. Selv om man ikke unner noen å ha det slik, er det jo en liten trøst å få høre at man ikke er alene om slike tanker. Takk for at du delte, Trine. Håper at du har det bedre. Masse lykke til til deg <3

    16. Iren: Beklager at jeg ikke har svart på kommentaren din. Tusen takk for den fine tilbakemeldingen! Det er fint å få høre:-) Trist å høre at du har mistet moren din. Men bra å høre at du slapp med skrekken mtp kulen. Tusen takk, igjen<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg